Thursday, March 6, 2008

Al - Fatihah

Assalamualaikum dan Salam sejahtera...

Berita hari ini dimulakan dengan kisah duka yang menimpa sahabat kita Abdul Mudtalib Ismail. Bapa tiri nya yang disayangi telah pulang ke rahmatullah pada 4hb Mac 2008 lebih kurang jam 5ptg waktu Malaysia. Aku telah dimaklumkan sendiri oleh Talib dan jenazah telah selamat dikebumikan jam 11 pagi 5hb.Mac 2008 di Kg.Gelong. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya. Al-Fatihah.

Aku sempat SMS kat dia petang semalam dan mengucapkan takziah pagi tadi. Dia sempat juga bagi tahu aku bahawasanya Datuk Saad Man dan Datuk Zaini Japar ada datang melawat. Alhamdulillah lah kalau camtu. Talib adalah seorang usahawan yang telah berjaya jadi kita tak payah lah nak bersusah payah untuk membuat kutipan jariah tapi cukuplah dengan menghadiahkan Al Ikhlas kepada aruah.

Semalam kat depan opis aku ni ada pasar malam jadi aku pung belilah nasi kerabu dan terus balik awal sikit sebab letih dan rasa sakit kepala aku. Lepas makan dan relax dok kat dalam bilik aku , Roshita telefon. Bila aku tengok nama dia aku jadi was was sebab kalau dia nak menangis bercakap ngan aku, aku nanti tak reti nak handle. Silap silap aku nangis sama. Apa nak buat aku pun jawab lah call dia tu . As expected earlier dia nak cerita pasai kematian bapa Talib tapi dalam tu juga dia dok bercerita pasai aruah laki dia sambil tersebak sebak, mengenangkan aruah dan juga anak anak.

Aku rasa susah nak melayan, bukannya aku tak nak layan tapi aku tak tau nak layan camana. Aku tak tau nak kata apa. Aku tak dak jawapan kat dia. Asyik kata sabar je lah. Dia kata dia need to talk to someone dan aku offer lah diri aku tapi deep in my heart seriously aku tak ikhlas. Reason being sebab I just don't know what to say. Aku tak tau nak handle dia camana. aku tak tau langsung nak handle situasi ni camana. Tapi aku kesian sangat kat dia. Teramat sangat.

Anak laki2 dia yang kat MCKK tu katanya is very close to the father dan budak tu selalu sakit tetapi amat memahami hati mak dia. Itu yang membuatkan dia rasa lagi sedih. It seems Ta pi jumpa dia kat hostel masa birthday dia recently dan dia nampak kurus dan tak sihat. Ta nak beli present pun dia tak nak instead dia bagi tau mak dia yang sekarang ni bapa dah tak dak, jadi kita kena berjimat lebih. Itu yang buat Ta lagi sedih. yang membuatkan aku sedih dan tergenang air mata ialah bila anak dia bagi tau mengatakan bapa dia pergi terlalu cepat padahal dia masih memerlukannya. Aduh...sedihnya aku. Tambahan pulak Ta pun tersebak sebak bila cakap.

Entah apa lah masa dok cakap tu aku ada crack a joke dan dia bunyi macam nak gelak sikit tapi dia cepat cepat rasa sedih balik. Aku rasa dia kena cuba kikiskan cepat lah memori ni kalau tidak dia nanti terseksa teruk. Dia sendiri mengaku yang dia amat kurus la ni. Whatever it is she has to do this herself lah. Next wek cuti sekolah, dan Ta ada plan nak bawa anak2 pi Cameron Highlands kut. Ini idea dari adik dia ka makcik dia aku tak sure. But anyway it is just a thought kalau dia senang nak mai KL ka, apa kata kita ramai ramai jumpa dia?Maybe boleh cheer her up sikit. Then kalau ada sesiapa yang balik sana please gi jumpa dia.

Aku nak balik Penang 19hb ni dan balik ke Ganu 22hb. Dapat tiket RM9.99 Firefly..All in RM112. Aku will make a point balik AS dan jumpa dia. I hope you guys do the same.

Hampa yang baca blog ni check out lah link yang aku boh title gang tu. Not bad.

Koden kata:

Assallamualaikum.

Amboi lama sungguh aku tak menjampuk. Kalau nak bagi sebab, rasa2 nya jenuh taip la. Ringkas nya, sorry la ada macam2 hal yg mengambil masa aku dari blog ni.
So, apa habaq semua? Aku ingat aku sorang saja yg tak jampuk, rupa2nya yg lain pun tak juga. Semua sibuk berkempen kot.
Ain, Gah, Hsza n McE patut nya dah komen sikit pasai politik ka, pasai gelang ka. Ni arena kita. So kita share la pandangan kita tentang isu yg dcampak oleh taukeh blog ni.
As for issues on politics, aku tak pandai n thank god Im not. Dz kata aku mungkin kenai Aman Khan yg last minute tarik diri dari jadi calun BN DUN Jitra. Yes aku kenai dia ni sangat2 sbb aku jadi saksi utama (siasatan bank saja la) kes dia curi duit ASN tok wan dia. Nasib baik dia tak jadi bertanding, kalau dia jadi, aku kena balik Jitra kempen kat orang suapaya jgn undi dia. Kalau duit tok wan dia yg tengah nazak pun dia sanggup tipu, duit rakyat apa lagi.
Kelmarin aku jumpa Cikgu Sabarudin (scout) @ Din Pendek, dia kata Johari Baharom pun hangat pungkok this time. Tak tau la how far it's true.... sama2 la kita tengok nanti.
For another tajuk yg Dz buka pun aku nak respon sikit. Tak boleh respon banyak2 sbb aku tak dapat title ulamak lagi. Isu pakai gelang tu, dah lama di perdebatkan. Tapi yg sayang nya is that yg pro debat tang ni, yg kontra debat tang nu. Bila yg pro debat hari ni, yg kontra debat hari nu. Dan yg pro debat guna potongan ayat Quran ni, yg kontra pula debat pakai potongan ayat Quran nu.
Aku rasa dlm gang kita, Jit dgn aku saja kot yg pakai {gelang d tangan}. Bagi aku buat masa ni, biaq depa setle debat depa dulu. Bila keluaq statement n fatwa dari jabatan agama, aku akan comply. Semua pun tau yg aku ni aktif sports masa budak2, remaja, dewasa n sampai la hari ni aku masih aktif. Banyak la injuries yg la ni dok bagi kesan kat badan aku. Yg paling serious is my left knee injury yg buat aku siksa bila besila n duduk antara dua sujut. I have quit medication sbb all I get is just pain killer. So aku pakai la gelang yg d recomentkan oleh 1 of my student.(The best part of it is yg juai tu bilal masjid Damansara Utama n aku pilih gelang ni dalam pejabat imam masjid tu). At the same time I do exercises to strengthen my lutut. Syukur la ni aku boleh besila (tapi tak boleh lama - cepat kebaih!), duduk antara dua sujut with ease n yg dahsyat lagi, aku dah boleh jatuhkan bontot ke lantai untuk tahiyat akhir.
Honestly aku tak tau gelang ka or exercise ka yg buat lutut aku makin lega tapi for now aku nekat to keep it that way n tunggu fatwa n statement dari jabatan agama.
OK dah respon to tajuk2 yg d lontarkan oleh Dz, so la ni aku boleh stop la.
Tapi before that....my words of advice for this voting season. TO CHOSE OR NOT TO CHOSE ANYONE AS YOUR WAKIL IS YOUR 'HAK'.
Buat lah apa yg patut.

Wassallam.

Ciow.

KODEN

ok guys see u all.Take Care. Selamat mengundi. Janagan bagi BN menang semua. Bagi menang tapi jangan bagi semua.

WASSALAM.

No comments: