Wednesday, July 15, 2009

KT KEMBALI..

Salam...

Dia dah mai dah...Welcome back KT..long time no hear...

KUDA TUA said...
KUDA TUA KEMBALI LAGI

Sahibul wal hikayah, maka tersebut lah al-kisah Kuda Tua menyepi. Ana bersyukur kehadrat illahi kerana dgn limpah dan kurnia nya ana masih sihat dan ligat memperkayakan diri secara menyeluruh. Mencari rezeki untuk kehidupan dunia tanpa melupai janji hari muka. Merapatkan silatul-rahim sesama insan sambil lebih berjinak2 mendampingi NYA.
Menyepinya ana selama ini bukan lah bererti yang ana telah gulung tikar. Berkali-kali ana berhajat menaburkan sepatah dua ayat untuk di kongsi niat. Tapi ana selalu kelu sebab pelayaran di blog darah59 dilihat kerap sekali dilambung ombak dan badai.
Syukur semua nya sudah kembali tenang. Sekalung penghargaan ana hulurkan kepada pengasas/penghulu blog. Bijak benar beliau membiar dan membuang mana2 komen yg keterlaluan.
Dari suara yg ana terima, baik di BB50 mau pun di Hi-Tea KSA, masih ada yg bertanyakan "sapa Kuda Tua tu?". Que sera sera, whatever will be.., will be.
Antara sebab ana terkedu menyepi ialah status ana sebagai anonymous. Terdapat terlalu ramai yang menghadirkan diri di blog59 dengan status anomymous ini. Dan dari yang ramai, terdapat beberapa yang menggunakan status anonymous ini untuk menerjah dan berkesat bahasa kepada sipolan-sipolan.
Maka ana pun memuhasabah lah. Adakah ana tergolong dalam golongan "anasir sabversiv" di blog ini? Apabila ana benar2 yakin yang ana tidak begini, maka ana kembali.
Ana berpendapat status anonymous ini harus digunakan dengan berhemah. Teguran yang hendak dibuat, harus dibahasakan secara am.
Oleh yang demikian, ana ingin mencadangkan kepada semua sahabat2 supaya tidak melayan/menjawab/melatah kepada sebarang komen2 sensitif/peribadi yang diutarakan oleh anonymous/nama samaran (yg tak dikenali). Tindakan menyeluruh yg begini akan mampu membenteras kehadiran komen2 yang tidak beretika. Kita tidak boleh mengharapkan Tok Penghulu untuk mengawasi kemasukkan komen2 nista ini selama2nya.
Hanya dengan kerjasama semua serta respon menyeluruh akan dapat memertabatkan semula blog DARAH59.

JULY 15, 2009 3:48 PM

Apa yg KT sarankan tu amat bernas sekali..Memang betui sangat dan hampa semua pun patut ambik iktibar...

Keep it coming bro.. Aku ada edit sikit sebanyak tulisan mu ni agar tak mendatangkan masaalah pada aku ...hahahahaha...

WASSALAM.

4 comments:

madud said...

Salam alaikom saudara Kuda Tua.
Kalau tak silap sudah ada orang mengaku diri Kuda Tua semasa di Pantai Merdeka?

Tak mengapa lah, mungkin saya salah dengar. Walau macam mana pun, saya masih keliru identiti sebenar KT.

Pada pendapat saya, ada lah lebih elok kita menggunakan identiti sendiri supaya tidak timbul perkara2 yang negatif dan apa2 saja pun di kira cakap berdepan. Bukannya dok baling batu sembunyi tangan. Setuju tak? Kawan2 pun tak laa dok tuduh menuduh dan berlaku perselisihan.

Kalau berhemah sekali pun dengan teguran positif pun, sekurang2 bagi la klu identiti. Belajark2 laa IT, buat email dan identiti masing2 supaya kita boleh berinteraksi secara lebih meluas, kalau tak mau balas membalas dlm public(di dalam blog ini), boleh email terus kepada sipolan sipolan. kan ker lebih bagus?

Apa2 pun, ini hanya pendapat saya. sekian. terima kasih.

Anonymous said...

Madud..
tembakau apa yg u nak..let me now.
kalu i p ngan fligt okeyyy ka kat cheking..nanti depa kata l bwa barang ..???..pulak. l wil be in KL nexk week so bleh la l tlong belikan..hahaha..but good advice to all..cubala jangan bagi mulut kita berasapppp selalu...

FAZIE..
l nak p melawat ZUL kat KMC...tlong bagitau no bilik dia n nama penoh dia..takut silap org pulakkk.

KODEN said...

Salam,

Dude, aku stuju dgn hang n aku juga stuju dgn KT. So aku suka cari 1 point of tolerence btween the 2 school of thoughts.
Jadi aku stuju dgn saranan utk tak layan @ boikod komen2 anonymous @ nama samaran yg menghentam direct kat individu. Kalau dia hemah berbahasa n buat teguran dlm bentuk saranan scara am..., bagi aku, most welcome bro.
Elok la kita buka tajuk perbincangan ni.., pikiaq n komen k.

Wassallam,

CIOW.

KODEN.

www.glassmansays.ning.com said...

ke hadapan,
Puan Fazie,
Terdahulu saya ucapkan berbanyak-banyak terima kasih di atas kesudian Puan untuk menolong belikan tembakau tu. Jikalau tidak keberatan sajalah.
Tembakau tu terdapat di sesetengah kedai2 runcit sahaja di sekitar Alor Setar. Yang sahih ada ialah di kedai Bismillah, kalau tak silap namanya. Terletak di Seberang Perak, sedikit sahaja selepas jambatan Alor Star sebelah Pekan Cina tu. Dan sebelum lampu isyarat menuju ke Jalan Pegawai. Di sebelah kanan jalan.
Kalau nak beli jangan lah beli satu paket saja tapi beli lah dua beg, mengandungi 10 paket satu beg. Boleh minta kurang sehingga RM18 satu beg.
Saya harap panduan saya disini jelas dan mudah di fahami.
Sekian terima kasih. Sila hubungi saya jika hendak sampai ke Kuala Lumpur kelak.