Thursday, June 11, 2009

MAAF

Assalamualaikum...

Aku amat kesal sekali dengan apa yang dah jadi dan aku sendiri ingin memohon maaf atas keterlanjuran si Anonymous tu. 

To Abang Joe n Fazie, from the bottom of my heart, sorry. Thousand apologies.

Aku harap perkara sebegini takkan berulang lagi. Kita ni dah mature sangat sangat dah. Tak perlulah kita nak mengaibkan kawan2 dalam blog ni. Tengok dan lihatlah diri kita sendiri dulu sebelum nak mengata kat orang. Dan yang lebih menyakitkan hati adalah apabila berani mengata tapi tak berani mengenalkan diri. Baling batu sembunyi tangan lah tu.

Aku tak nak moderate kan komen, maksudnya semua komen tu mai kat aku dulu baru aku postkan. Aku rasa aku tak perlu buat camtu. Aku tak nak Kampung Siber yang kita sama2 bina ni digunakan sebagai medan untuk mengata, mengumpat dan mengaibkan kawan2.  

Aku buka blog ni supaya kita sama2 dapat gunakan kearah yang positif. 

Sekali lagi aku pohon berbanyak banyak maaf pada Fazie n hubby.

WASSALAM

21 comments:

madud said...

saya pun dengan sedih dan pilu hiba sekali, memohon maaf ke atas keterlanjuran si anonymous itu. jgn laa masalah jadi alasan kita nak lepas cakap.
Perkara2 sebegini tak harus berlaku dlm komuniti kita yg tak sebesar mana. Baru nak mula merangkak, bertatih ada pulak yg nak letak api nak bakar hangus kampung kita.

Ingat dan fikir la, kalau tak suka duduk diam. kalau tak setuju bagi tahu kenapa, kalau benci , beristighfar lah banyak2

Mazlee said...

salam semua...
Ingat cuma nak tgk2 aja apa cerita dan komen kawan2 kat sini selepas majlis BB50, tapi terasa pulak dipanggil utk beri sikit penjelasan.
Saya diamanahkan oleh kawan2 untuk menerima wang sumbangan bagi menjayakan majlis tersebut dan saya ucapkan terima kasih kerana semuanya bermurah hati dan faham tanggungjawab masing2 bila hadir pada hari tu... Dimajlis tu saya tak minta atau buat apa-apa pengumuman berkaitan dengan bayaran atau sumbangan yang perlu dijelaskan tapi masing2 datang dan menghulur sumbangan dan ramai yang memberi lebih dari yang sepatutnya. terima kasih saya ucapkan...
Habis sahaja majlis BB50 mlm tu, kami berkumpul berbual kosong kira-kira 6 7 org. Disitu saya bentangkan berkaitan dengan kewangan..masing-masing bimbang kiranya duit ditangan saya ni tak cukup untuk bayar segala perbelanjaan majlis tersebut dan semua mahu terus memberi sumbangan lagi... Disinilah saya nampak betapa kawan2 kita yang bersusah payah dari lebih 2 bulan bagi menjayakan majlis ni masih tidak mengira penat lelah, kederat dan wang ringgit asalkan semua yang hadir tu berpuas hati..
Akhirnya semua perbelanjaan diselesaikan dengan berhemah dan selesailah sudah tugas saya sebagai bendahari serentak dengan tamatnya majlis BB50 itu....
kalau ada siapa2 yang nak tgk semua bil dan akaun perbelanjaan majlis tu kena minta izin dari DZ, Koden, Chong, Kamal dulu sebab depa ni yang cukup komited dalam menjayakan majlis ini.
Jadi, berkaitan dengan apa-apa sumbangan yang diperkatakan tu dah tak perlu dibangkitkan lagi..harapnya semua berpuashati pada yang hadir saya ucapkan terima kasih dan pada yang tak dapat hadir, mungkin kita kan bertemu juga kiranya ada lagi majlis2 seperti ini jika tiada aral yang melintang.... Saya harapkan kawan2 saya yang menjadi penganjur.tak serik untuk terus berbakti lagi..hehehehehe...

Salam dari saya...mazleeAhmad.

KODEN said...

Salam,

Alhamdulillah semua dah besuara n menyesali dgn episod kezutan dari anonymous. Bila Dz delete tu dah menunjukkan keikhlasannya nak maintain blog ni bersih dari personnel vandetta. Tak cukup dgn delete, minta maaf pula lepaih tu. KUDOS Dz.
Lately Madud punya komen pun makin kurang blure dah. Keep it up Dude!
Lepaih tu, aku baca pulak Lee's komen. Tertib lendit la mamat ni. Betuah la sapa yg amek dia ni jadi menantu.
Macam yg aku selalu kata, bila kita buat event utk DARAH59, duit tak pernah cukup. Tapi Alhamdulillah ramai bro/sis yg ever willing to huloq. Yg best nya, depa ni minta nama depa jgn dsebut.
Kalau boleh, anonymous tu stop la nak menyedap hati/mulut sendiri. Bahasa tu agak over tapi point yg nak d utarakan MUNGKIN valid (tolong jgn salah faham, aku tak kata valid. Aku kata mungin saja valid). So yg mengata tu kena belajaq berbahasa sikit dan bagi kita yg terpalit rasa pedaih (termasuk semua kita), ambik iktibar n tukaq lah sikap tang mana yg boleh.
Tapi kalau rasa kita betoi n org yg tak betoi..., b happy n move on saja la.
Semua yg berlaku.., ada baik buruknya. Ataih kualiti pertimbangan kita lah yg nak pikiaq n timbang utk djadikan landasan or sekatan utk kita dma sa2 akan dtg.

Wassallam.

CIOW.

KODEN.

Anonymous said...

Masa belajak kat SMJ anynomous ni tak khatam sampai ting 5 kot. Tu dia cakap macam hawak pun. Aku malu juga ada kawan kita sanggup bantai kawan baik aku pulak tu kerana duit.

Anonymous said...

BILA BACA KOMEN KODEN...IKLAS BERTANYA APA YANG VALID DAN YG DALAM BRACKET TU APA PULAK..MASIH TAK FAHAM.

FAZIE

darah59 said...

Lets just close the subject lah. Barang yang lepas jangan dikenang. Biaq lah kita balik seperti sediakala, dimana suasana dia nyaman dan menyegarkan. Tak dak bau busuk atau hapak dok keluaq mai.
Sebagai Penghulu yg melantik diri sendiri maka dengan ini aku mengharamkan hampa dari sembang bab2 yg tak elok dan mengaibkan kawan2 kita.
WASSALAM

Anonymous said...

U MEMANG BELA KAWAN MAMAK U TOK PENGHULU...DARI CASE DDY SAMPAI LA CASE I DGN ANYNOMOUS NII U NAK DEFEND...NOTTTT FAIRRR!!!!!! APA SALAH I BERTANYA...SOMETHING HE WROTE I CANT UNDERSTAND...ENTAH2 YG ANYNOMOUS TUUU...KODENNN!!!!

KODEN said...

Salam,

Minta ampun kalau d salah tafsir sebagai negatif, niat d hati nak moderate n positif semata. Tak berhajat membela diri serta memanjang2kan isu yg (kalau ikutkan hati) aku tak mau masuk campoq.
Pikiaq p pikiaq mai, nyesal aku dgn niat nak positifkan pendapat semua pihak.

Wassallam.

CIOW.

KODEN.

Anonymous said...

Hang tu sapa nak positifkan pendapat org...Tgk diri dulu, positifkan diri dulu, baru positif org...

Anonymous said...

Nah ambik kena sebiji. Betul tu muhasabah diri dulu sebelum nak positifkan pendapat orang.Bila org bagi pendapat yg baik dengar dan kaji dulu sebelum cuttt idea yg bernas dari kawan2 kita.Hang tu sapa koden ooii. dah lama sangat kami perhati tingkahlaku hang.

kawan sekampong

KODEN said...

Salam,

Syukur, makin ramai yg mula bersuara. Tak kisah la nak tonyoh kot mana pun. Mcm aku kata before, aku tak bercadang nak defend diri n will not start now. Kadang2 betoi teguran kwn2 ni. Jadi kita muhasabah diri saja la. Tak rugi pun.
Infact ni lah nilai kwn2. Menegur pada yg salah. Mungkin kwn yg guna anonymous ni betui2 ikhlas n tak mau dabik dada sanggup tegur kwn2.
Bagi aku, yg penting kita jgn berpecah atas sbb2 kecik2 gini dah la.
Kadang2 kita tak sedaq yg pada setiap musibah yg berlaku, ada hikmahnya. Contohnya :- 1) aku dpt teguran dari kwn2 yg prihatin n concern tentang aku. 2) ada kwn2 yg lama menyepi tapi mengintai sudah mendapat ruang kembali menjampok. Tegur menegur tu tanda sayang. Harap2 hang terus aktif la k.
Dah nak masuk 50 ni, apa2 yg jadi pun kita kena pikiaq ke arah elok saja. Kalau dok pikiaq ke arah tak elok..., bahaya kesihatan, bahaya minda n bahaya "report card ke alam lepas" ni jugak. Hehehe.

Wassallam.

CIOW.

KODEN

darah59 said...

Elok lah tu..Pakat2 terima teguran. Jangan simpan dalam hati.
Sssyyyhhhhh......

madud said...

memang senang terima teguran, tapi part masa kita nak bagi tu yang kita kena beringat. Terlajak perahu boleh di tarik, jangan kerana kerbau sekork abis kawan2 lain belemoih.

Tapi aku pun kena defend koden jugak, pasai dia pakai nama dia.,, yang lain2 tu asyik dok anonymous saja mana acee.
Orang kata, kalau nak jumpa acee, kena masuk estate. hehehehe

Tetapi, SALAH TETAP SALAH. Dalam kamus aku, salah yang dilakukan Koden ialah pada bahagian ini, (aku copy paste bagi>>> MUNGKIN valid (tolong jgn salah faham, aku tak kata valid. Aku kata mungin saja valid).

Mungkin dia(Koden) terlanjur tanya, tanpa memikirkan implikasi kenyataan dia itu.

Pihak2 lain pun kena ambil kira jugak. Jangan terlalu emosional. Dan jangan dok baling batu saja.

anyway.aku nak sambung sikit,

INI kampung kita, komuniti kita, kapal kita. Kita bukan di paksa naik kapal ni. Kita bukan di suroh berkampung pun. Tapi arus hidup kita yang letak kita di atas kapal ini. Terpulang pada kita sebesark mana kita nak kembangkan KAMPUNG KITa ini, sejauh mana kita nak belayark atas bahtera ini.

Sekian, harap teguran2 dan tempiasan2 dan sedikit keributan yang berlaku akan dapat kita tenangkan, kalau kebakaran, dapat kita padam kan dan kampung kita dan bahtera kita ini dapat berkembang dan belayar dengan lebih kemas lagi.

Sekian, wassaalamu.

Anonymous said...

macam aku tak percaya ayat2 di atas ni mai dari madud,

Anonymous said...

LOV U DUD..UR WORDS N POINT CLEAR THE PICTURES.

FAZIE

KELUANG MAN said...

Hadis Abdullah bin Mas'ud r.a:
Diriwayatkan daripada Alqamah r.a katanya: Aku pernah berjalan-jalan di Mina bersama Abdullah r.a. Kami bertemu dengan Othman r.a yang kemudian menghampiri Abdullah r.a. Setelah berbincang beberapa ketika, Othman r.a bertanya: Wahai Abu Abdul Rahman: Mahukah aku jodohkan kamu dengan seorang perempuan muda? Mudah-mudahan perempuan itu akan dapat mengingatkan kembali masa lampaumu yang indah. Mendengar tawaran itu Abdullah r.a menjawab: Apa yang kamu ucapkan itu adalah sejajar dengan apa yang pernah disabdakan oleh Rasulullah s.a.w kepada kami: Wahai golongan pemuda! Sesiapa di antara kamu yang telah mempunyai keupayaan iaitu zahir dan batin untuk berkahwin, maka hendaklah dia berkahwin. Sesungguhnya perkahwinan itu dapat menjaga pandangan mata dan menjaga kehormatan. Maka sesiapa yang tidak berkemampuan, hendaklah dia berpuasa kerana puasa itu dapat mengawal iaitu benteng nafsu

Anonymous said...

SECARA KETELUSAN:
JANGAN LAA TLALU RIAK DLM PENGGUNAAN AYAT KITA HINGGA SANGGUP MENUDUH..1.HYPOCRITE
2.DAH KAYA TAK MAU BAYAK
UTANG.
3.ADAKAN TABUNG/KOPERASI
TAPI DIANGGAP NEGATIF.
4.DLL.
BUKALA BUKU BARU..AJUKAN AYAT2 YG MBINA.JANGAN INGAT SEMUA KITA BETUL.ISLAM AJU KITA BSATU UNTUK MAJU BUKAN RIAK UNTUK ROSAK.

FAZIE

KELUANG MAN said...

hai tak habis lagi ka soal tu...macam budak2 saja hampa ni..

darah59 said...

Botul botul botul... support keluang man...

madud terasaaa... said...

Ni pasai apa keluang man timboikan iu kawin plak ni? ada calon ka , anak dara kaa nak offer kat kawan2 yang sedang membujang kembali, atau yang terbujang semula. (sambil senyum sipu2 tak dak gigi) keluang man sanggup kaa jadi pak mertua yang sebaya dgn menantu? waakakakakakaakakaaaaaa

KELUANG MAN said...

anak dara aku yg besak dah orang sapu semua,ada yg kecik lagi,tapi hight mentanance,aku saja belok pasai kawin,kesian kat DZ dgn hang Dude..