Friday, April 3, 2009

GOBEK

Salam semua..

Tajuk hari ini ialah...

Terdiri dari dua komponen yang dibuat dari logam berbentuk silinder dan berlubang ditengah dari hujung hingga kepangkalnya ibu gobek. Dibahagian hujungnya disumbatkan dengan kayu yang sama besar dengan saiz lubang tersebut.

Manakala komponen yang satu lagi dipanggil anak, saiz yang lebih kecil terdiri dari besi padu dan dibahagian hujungnya seperti mata kapak serta mempunyai hulu dibahagian pangkalnya.

g.gobek.1-2.jpg (38041 bytes)Gobek

Pada sesetengah gobek ianya diukir dengan berbagai corak yang menarik sesuai mengikut kebudayaan bangsa tersebut, samada dibahagian ibu atau hulu anak.

Ia berperanan seperti antan dan lesung. Seulas piak sirih akan disumbatkan kedalamnya dan ditujah-tujah sehingga lumat, setelah selesai, kayu dibahagian hujungnya akan ditolak dengan anak kepangkal membolehkan piak yang lumat keluar dan sedia untuk dimakan.

Nenek tua yang sudah tidak mempunyai gigi akan berdamping rapat dengan gobek bagi membolehkannya menghilangkan ketagihan makan sirih.


g.gobek2.jpg (141017 bytes)

g.gobek4.jpg (56001 bytes)

g.gobek3.jpg (155254 bytes)

Gobek Gobek Gobek

Aku search dalam internet je nih. Tak tau pasai apa hari ni teringat pasai Gobek lah pulak. Mungkin terbayang Madud kut. Amat berguna kepada yang memerlukan. Portable lagi. Boleh bawa merata2. Kalu pompuan boleh boh dalam beg tangan dan kalau Madud boleh selit kat pinggang, macam keris. Fuhh...Hulubalang habis. Panglima Gobek.

Kalu tak silap aku Gobek ni pun perkataan omputih gak. Disebabkan action dia tu, maka GO dan BACK, jadilah Gobek. Tak caya? Okay..hampa biasa dengaq org cakap ayaq lemened dak dulu? Itu asal dari Lemonade. Kicap? Kata asal dia Ketchup. Ada banyak lagi perkataan yg kita ciplak lama dulu. Bukan baru baru ni. Kalau lani, depa tambah "si" je, kira dah di Melayukan lah.

Aku harap DBP tak lah hentam aku ngan statement ni..Hehehe.

Amacam? Hari ni hari bersejarah buat kita semua. Perdana Menteri baruuu... Bukan takat tu saja, Pak Lah dah jadi Tun Pak Lah dan Tun Jeanne. Paper pun penoh dah hari ni dok cerita kisah PM baru. Tak dak pulak cita kisah famili dia yang dulukan? Sebelum "big hair" ni...Anyway, kita harap Malaysia selamat dibawah pentadbiran bos baru ni dan kita semua especially anak2 kita dapat move forward dan maju..Insyaallah.

5 comments:

TAL18 said...

Gobek hang kena 4 biji pinang baru jadi kot DZ

darah59 said...

hahaha...

KODEN said...

Salam,

Dz, TAL18, hangpa tengok dak d tajuk Bukit Selambau tu ada mangkok ayun masuk at 1.09pm April 3, 2009 guna nama aku?
Mula2 aku nak marah jugak. Apa yg buat kerja pesyen ni pula. Mcm TAK DAK T...Q! Tapi pikiaq2 ..., biaq p lah kwn2 juga. Dia ingat aku bangang sangat kot. Mcm la aku tak tau sapa dia ni.
Yg ni aku tengok komen 2-3 tajuk terkini pun aku dah tau sapa mangkok ayun ni.
Tak payah pikiaq langsung utk nak tau sapa yg pakai nama aku tu. Hehehehe

Wassallam.

CIOW.

KODEN.

Attarturk said...

Sallam semua,

Nasib baik bini pak lah yg 1st dah meninggal..kalaulah masih ada..dan dapat TUN pulak.. nak panggil apa? Tlg pikiaq

Wasallam

madud said...

awat Koden dah bermusuh kaa sampai keluark kata2 banggang dan mangkok ayun. semua pun kawan2, aku pun hang slalu sebut barua, masuk kiri kluark kanan saja, nak kata apa kan? dah peel hang dah, serupa dengan dz pun. barua sentiasa di ujung lidah. Tapi ayat koden tu agak keras sangat kut antara kawan2 sakat-menyakat?