Tuesday, August 25, 2009

MERDEKA?

Assalamualaikum....

Aku tak jadi ke Bazar kat Gurun tapi memba dah ajak pi ke Guaq Cempedak. Puh..kat situ lagi meriah. Ramai gila orang berniaga dan membeli. Terpikiaq lah bahawasanya la nie dah tak dak lagi orang yang memasak dirumah bulan2 puasa ni kut noo...

Kalau zaman dolu dolu, mai tengahari je mak aku dah mula lah dok pikiaq nak masak apa untuk berbuka malam nie. Kuih apa, lauk apa. Pastu pakat2 pulak berhantaq kuih dengan jiran. Jadi akhirnya terdapat jugak dua tiga jenis kuih muih atas meja. La ni tak payah nak pikiaq dan berhantaq lagi..pi je ke bazaar ramadan, pilih je apa yang teringin. Kenapa jadi camni? Mungkin sebab kita dah ada kuasa membeli. Jadi kita cuma bersusah payah untuk dapatkan duit, pastu perkara "remeh temeh" seperti memasak ni biaq lah org lain yang buat. Kita dah ada duit, kita beli je lah. Tapi dah hilang lah kisah berhantaq kuih muih dan secara tak langsung mengeratkan silaturrahim sesama kita. Apa nak buat la nie, neighbour sendiri pun ada yang tak kenal mengenali antara satu sama lain. Kalau tak pi surau ...lagi lah tak berdunia ngan orang kan?
PAS's Mohd Salleh Man celebrates his victory in the Permatang Pasir by-election on Tuesday.
Anyway terjawab sudah apa yang BAT bagi tahu tadi. PAS bagi 3000 undi kat BN. Sapa bet yang tu mesti tungging lah no, sebab PAS menang majoriti 4551. Tahniah...

Aku dok heran gak la nie kisah model yang kena hukum sebat tu lah. Sat cerita kata nak tangguh lepas bulan posa, ni dah suruh hamba allah tu buat rayuan supaya diketepikan hukuman sebat pulak. Rupa2 nya depa tak dak tukang sebat utk hukuman syariah ni. Kalu dah tak dak orang nak sebat, camana pulak boleh keluaq hukuman sebegitu rupa? Aku keliru. Kalau ada sapa2 tolong clearkan utk aku sat. Aku pun bukannya follow sangat, cuma bila dok dengaq cita ni maka naik kemusykilan...Bodo piangg...Satu donia do tengok outcome kes ni..

6 hari lagi kita sambut hari kemerdekaan yang ke 52. Apa yang kita tahu pasai Merdeka ni adlah ianya hari cuti. Tak ramai yang tahu sangat apa itu erti sebenar kemerdekaan sebab minda kita masih lagi tak berapa nak merdeka. Tetap dijajah. Mungkin bukan bangsa asing yang jajah tetapi bangsa sendiri yang menjajah minda kita. What say u guys...? Ha?

WASSALAM

PMTG PASIR

Polis kawal kat SK Sri Penanti..
PAS 4 all..everybody..do watcha doin..
Dacing oh dacing...depa kata selalu berat sebelah..
Pengundi Hantu..Tutup muka daa..hehehe
Assalamualaikum...

Sambil aku dok post gambaq nih..aku dah hantaq SMS kat Bat, yang dok ada kat tempat mengundi kerana tugas..tanya dia apa cita? Dia kata tak dak keputusan lagi. Aku pun tahu yang tu, cuma nak tau apa gambaran kat sana..Jawab dia, PAS bagi BN 3000 undi, jadi jangkaan PAS akan menang. Camana yang bagi 3000 undi ni aku pun tak tau. Mungkin macam main bola lah kut, kira lepas sebijik ka dua bijik ka..hehehehe. Kita tunggu dan lihat.

Aku nak pi bazar ramadan Gurun..cari juadah berbuka puasa...

WASSALAM

Monday, August 24, 2009

BERBUKA DI GURUN...

Assalamualaikum...,

Kuih kat atas tu aku beli untuk berbuka tadi..2 keping bengkang, 2 biji abok2, 3 keping pulut sekaya...RM2/= semuanya..Murah kan?

Memang murah gila kat sini. RM2 punya kuih dah kenyang..Alhamdulillah. Aku tak beli nasi untuk berbuka tadi sebab aku plan nak pi makan kat kedai nasi kandaq Suria Sempoi. Yang bestnya kat Gunung jerai ni berbuka awai seminit dari Aloq Setaq. Anyway lepas berbuka ngan kuih, maghrib, aku pun keluaq pi kedai. Kedai nasi kandaq ni hari ni siap buat ikan bakaq lagi. sedap pulak tu. Aku kena ikan keli bakaq sekoq ngan ayaq asam minum teh, RM4 je.

Pastu aku pun pi lah ke Mesjid untuk Isyak dan tarawih. 8:45pm start Isyak..9:00 siap. 9:05 start tarawih..9:20 siap 8 rakaat..Laju sungguh. Letih jugak. Macam buat senaman rasanya..

Esok aku rasa aku pi mesjid lain pulak lah..Testing kelajuan dia..hehehehe

WASSALAM

HARI 3



Assalamualaikum...

Hari ke 3. Aku ada di Gurun. Bertolak dari Penang kul 7:30am tadi. La nie cuti sekolah, jalan kat Penang relax lah sikit pagi2 nih. Tapi mai petang, masyaallah...sibuk sungguh.

Cuaca kat Gurun hari ni pun mendung....Si mega mendung...Mai tengahari dia balun hujan ngan lebat sekali. Sejuk keadaan. Gambaq kat atas menunjukkan Gunung Jerai kat depan rumah aku dah tak nampak puncak dia hari ni..Sejuk bro..Tapi bagi aku bila sejuk ni, cepat lapaq kan?

Sat gi aku nak keluaq lah pi tengok kat Gurun ni apa ada boleh makan untuk berbuka nanti. Atau pun pi Mesjid berbuka pung ok gak kan? Tak leh la nak buat Major decision cam Koden tu. Tak dak choice lagi dah..Hahahaha.

HAPPY BIRTHDAY...


Assalamualaikum....

23hb Ogos 1989... Mohammed Zaqwan Aizat di lahirkan kedunia ini. Maka hari ni genaplah 2o tahun umoq dia.. Happy Birthday...Semoga panjang umur...

Hari ni dah masuk hari kedua kita berpuasa. Cuaca di Pulau Pinang ni amatlah baik sekali. Hari pertama, lepas sembahyang subuh je...hujan turun ngan lebat sekali..sampai tengahari. pastu cuaca mendung sepanjang hari..cool habis. Lagi pung aku tak keluaq rumah pun. Cuma petang tu keluaq lah sat ronda kat Penang Street. Kat sini lah terdapatnya nasi beriyani dan sebagainya. Area ni kira mamak conquer habis. Tapi memang lauk kat sini best2 belaka. Aku pi kat situ lepas asaq, dah kosong periuk2 kat situ. Adus..tak pa lain kali je lah..

Last2 aku dah pi kedai Misai kat Tamil Street, beli kari ikan. Masa aku sampai tak ramai orang kat situ. Cuma ada 4 orang depan aku. Tapi nak sampai kat aku lebih kurang 30 minit. Apa nak buat sorang order 10 bungkuih, jenuh lah mamak tu nak buatkan. Anyway tak kisah lah. Aku dapat kari je teruih belah balik.

Lepas maghrib, aku pun dok ready lah nak pi tarawikh. Ingat nak pi Mesjid Negeri lah sebab meriah kat situ. Dekat nak sampai, hujan punya lah lebat. Tak nampak jalan. Orang pulak punyalah ramai. Nak parking dengan hujannya, maka balik ke surau dekat rumah lah jawabnya..hehehe..

Tapi hari kedua dapat gak aku bertarawikh kat Mesjid Negeri. Tercapai hasrat. Esok dah nak balik Gurun..tarawikh disana pulak...

WASSALAM